Logistyka ostatniej mili to termin, który w branży logistycznej dotyczy ostatniego etapu przygotowania ładunku do transportu. Operator logistyczny na końcowym etapie obsługi ładunku musi sprostać wielu wyzwaniom: od sprawnego odbioru zamówienia w krótkim czasie aż po dokładne zaplanowanie procesu transportu. Sprawdź, co warto wiedzieć o końcowym etapie dostawy ładunku, by zorganizować lepiej cały proces.
Czym jest logistyka ostatniej mili i na czym polega w logistyka e-commerce?
Logistyka ostatniej mili to kluczowy etap w łańcuchu dostaw, który wymaga uporządkowanych działań na każdym etapie, szybkiej reakcji operatora logistycznego i jednocześnie sprawnie zrealizowanej usługi transportowej.
Współpraca magazynu, odpowiednia automatyzacja i dobrze przeprowadzony proces sprzedażowy muszą ze sobą współgrać. Istotny jest terminowy czas dostawy ładunku do określonego miejsca – klienta bezpośredniego, punktu odbioru paczki,
Do tego celu w branży e-commerce wykorzystuje do tego celu m.in. oprogramowanie WMS i systemy telematyczne, które pozwalają na odczyt danych w czasie rzeczywistym i dokładne zaplanowanie trasy kierowców, by mogli uniknąć korków i szybko realizować dostawy produktów do określonych miejsc lub punktów odbioru.
Jakie są korzyści z logistyki ostatniej mili?
Sprawna logistyka ostatniej mili wiążę się z wieloma korzyściami zarówno dla przedsiębiorstw, jak i dla konsumentów. Efektywność procesów logistycznych pozwala na terminową dostawę przesyłek, co zwiększa szybkość dostawy i ma ogromny wpływ na zwiększenie satysfakcji klienta.
Jakie są korzyści z logistyki ostatniej mili dla przedsiębiorców? To przede wszystkim:
- Sprawnie ułożone procesy logistyczne – dobrze zaplanowany proces logistyczny sprawia, że firma logistyczna może szybciej dostarczyć ładunek, a klient nie musi zbyt długo czekać na swoje zamówienie. Ponadto zarówno w magazynach, jak i w systemach jest porządek, co ułatwia kompletację zamówień i szybkie przygotowanie przesyłek do transportu. Dobra organizacja uczy sprawnego zarządzania procesami logistycznymi i sprawia, że wiele zadań mogą zrealizować w krótszym czasie.
- Szybkość dostawy ładunku do wyznaczonego miejsca – co zwiększa lojalność klientów i sprawia, że ze względu na szybkość doręczonego zamówienia wybierają zakupy w danym sklepie e-commerce
- Skuteczny sposób na zwiększenie lojalności klientów – klienci w branży e-commerce, którzy kupują różnego rodzaju towary – nie lubią zbyt długo czekać i oczekują szybkich dostaw, dostępności towarów i możliwości wyboru różnych
- Sposób na niższe koszty w firmie i ich łatwą optymalizację – dzięki odpowiedniej optymalizacji kosztów logistycznych możesz obniżyć koszty związane z transportem i magazynowaniem towarów w swojej firmie.
- Większa konkurencyjność na rynku – zadbanie o efektywne procesy magazynowe skutkują wzrostem konkurencyjności w danej branży, dlatego warto zadbać o dobre relacje z dostawcami
- Skuteczny sposób na zwiększenie sprzedaży – zależy Ci na tym, by uzyskać większą sprzedaż w sklepie internetowym? Uporządkowanie procesów logistycznych od przyśpieszenia czasu zamówienia aż po udoskonalenie łańcucha dostaw Ci w tym pomoże. Warto zwrócić uwagę na dotychczasowy czas realizacji zamówienia, by wiedzieć, jak możesz go ulepszyć przy pomocy nowoczesnych technologii i systemów.
- Wydajniejsze zarządzanie zapasami – uporządkowanie procesów logistycznych i tego, jak działa produkcja – sprawia, że będziesz w swojej firmie o wiele łatwiej zarządzać zapasami, a Twoi klienci będą stale informowani o statusie przesyłek. Takie uporządkowanie procesów sprzyja lepszej efektywności dostaw i jednocześnie
Jakie są korzyści z logistyki ostatniej mili dla konsumentów?
- Gwarancja szybkich i terminowych dostaw towarów – uporządkowane procesy logistyczne w Twojej firmie sprawią, że klient może skorzystać z błyskawicznej dostawy nawet tego samego dnia (same day delivery).
- Możliwość wyboru dowolnej formy dostawy zamówienia – logistyka ostatniej mili wymaga otwartości operatorów logistycznych i umiejętności dostosowania się do dynamicznych zmian. To klient decyduje o wyborze metody wysyłki swoich zamówień
- Zyskanie większej elastyczności – dostawa towaru do klienta w ramach ostatniej mili daje wiele możliwości wyboru sposobu dostawy. Klient może wybrać czy chce mieć przesyłkę dostarczoną kurierem do domu, do wskazanego punktu odbioru lub paczkomatu.
Jakie są wyzwania w logistyce ostatniej mili?
Logistyka ostatniej mili polega na dostarczeniu do klienta końcowego jak najszybciej danego towaru. Konsumenci natomiast oczekują szybkich . Natomiast dostawa ładunków do pojedynczych klientów może wiązać się z wysokimi kosztami dla operatorów logistycznych.
Problematyczne w logistyce ostatniej mili mogą być tzw. zatory drogowe. Im więcej przesyłek do wysłania i większa ich częstotliwość, tym mogą powstawać korki w miastach, które powodują utrudnienia w ruchu, co ma też wpływ na czas dostawy.
Logistyka ostatniej mili – jak o nią zadbać?
Zależy Ci na uporządkowaniu procesów logistycznych w Twojej firmie, by terminowo i bez problemów dostarczać przesyłki do swoich klientów? Skorzystaj z naszego wsparcia i już dziś usprawnij logistykę ostatniej mili.
Logistyka ostatniej mili – zadbaj o nią z Trans-Tok!
Prowadzisz własną firmę i zależy Ci na tym, by Twój magazyn szybko i dokładnie obsługiwał zamówienia klientów? W Trans-Tok pomożemy Ci wdrożyć systemy takie jak system WMS i system ERP, by sprawniej zarządzać zamówieniami na rynku e-commerce i uzyskać przewagę konkurencyjną. Sprawdź ofertę i zacznij z nami ulepszać procesy logistyczne w swojej firmie!