• 13 kwietnia 2021

Jakie są zasady logistyki? Poznaj zasadę 7W

Zasada 7W w logistyce

Jakie są zasady logistyki? Poznaj zasadę 7W

Jakie są zasady logistyki? Poznaj zasadę 7W 1024 535 Operator Logistyczny, Magazynowanie Warszawa, Magazyn do wynajęcia | TRANS-TOK

Na czym właściwie polega zasada 7W w branży logistycznej? Co dokładnie oznacza i z jakich elementów się składa? Dlaczego się ją wykorzystuje w branży logistycznej?

Zasada 7W w logistyce – co to takiego?

Koncepcja 7W w branży logistycznej istnieje od dawna i wiele firm z niej korzysta. To ściśle określone zasady, którym musi sprostać każde przedsiębiorstwo logistyczne, jeśli chcesz przetrwać na rynku i mieć konkurencyjną i lepszą obsługę klienta.

Zasada 7W dotyczy pewnej definicji, która polega na terminowym i bezpiecznym dostarczeniu konkretnego produktu w określonej ilości, cenie i jakości pod adres odpowiedniego odbiorcy. Nie bez znaczenia jest również termin dostawy, ponieważ tego rodzaju przesyłki muszą być zawsze dostarczone bez opóźnień i ustalonych wcześniej terminach, co wpływa na lojalność klientów wobec marek. W związku z tym tak ważne jest to, aby dbać o jakość kompletowanych towarów, terminowo dostarczać je do klientów docelowych i jednocześnie zadbać o dobre relacje z klientami i pracownikami.

Zasada 7W – z jakich elementów się składa? 

1. Właściwy dobór środka transportu i dostawa odpowiedniego rodzaju produktu

Pierwsza zasada dotyczy wyboru właściwego produktu wśród oferowanego asortymentu. Oznacza to, że taki towar musi być zgodny z zamówieniem klienta i być dostarczony właściwym środkiem transportu. W branży logistycznej oznacza to również dobór odpowiedniego i umiejętnego rodzaju transportu pod gabaryt produktu tak, aby dostarczyć go bezpiecznie do miejsca docelowego w stanie nienaruszonym.

2. Właściwy produkt – dostawa dokładnie takiego rodzaju produktu, jaki zamówił klient

Druga zasada tej koncepcji dotyczy przygotowania określonej ilości produktów, czyli dokładnie tyle, ile zamówił klient. Ogranicza również ryzyko marnotrawstwa produktów w magazynie i sprzyja ograniczeniu śladu węglowego. Odnośnie do produktu – nie może być go więcej ani mniej niż tyle, ile zamówił klient, dlatego pracownicy komplementujący zamówienie zawsze powinni zwracać uwagę na specyfikację zamówienia. W związku z tym tak ważne jest to, aby klient otrzymał dokładnie taką ilość danego produktu, na jaką ma zapotrzebowanie w danym momencie.

3. Właściwy stan i odpowiednia jakość towaru

Trzeci punkt zasady 7w koncentruje się wokół właściwej jakości produktu, który zamówił klient. Przed wysyłką do klienta, warto aby pracownik magazynu dokładnie obejrzał stan towaru i upewnił się, że jest on odpowiedniej jakości, jeśli to oczywiście jest możliwe. Przedsiębiorcy z branży logistycznej muszą więc zrobić wszystko, aby jakość produktu była dokładnie taka, jakiej oczekuje klient, dlatego ten etap jest niezbędny przed wysyłką produktu do klienta. Właściwy stan produktu określa to, żeby był on nowy i odpowiadał jakości zgodnej z oczekiwaniami zamawiającego.

4. Właściwe miejsce dostawy

To kolejna zasada w koncepcji 7W, która dotyczy konkretnie sprecyzowanego miejsca, do którego ma być dostarczony towar. Nikt nie lubi pomyłek ani zbyt długo czekać na swoje zamówienie, dlatego zweryfikowanie adresu dostawy jest bardzo istotne i pozwoli uniknąć tego typu błędów w firmie logistycznej. Ponadto zasada ta dotyczy również tego, aby nie kierować się rutyną przy kompletowaniu zamówień, a precyzyjnie określonym miejscem dostawy towaru. Jeśli klient nie podał adresu dostawy zamówienia – należy się z nim niezwłocznie skontaktować i określić konkretne miejsce docelowe dla przesyłki.

5. Właściwy czas dostawy

Właściwy czas we wspomnianej koncepcji określa np. konkretny termin dostawy produktu do wskazanego odbiorcy. Klienci bardzo dużą uwagę przykładają do terminowych dostaw, dlatego to bardzo istotny czynnik, który wywiera wpływ na wizerunek firmy i lojalność klientów. Czego dokładniej dotyczy ta zasada? Oznacza, że dokładnie w tym terminie zamówiony towar trafi do klienta. Terminowość dostaw w branży logistycznej to bardzo ważny wyznacznik dobrej obsługi klienta, dlatego warto zrobić wszystko, aby nieustannie ulepszać czas dostaw towarów do odbiorców. Szczególnie, jeśli zależy Ci na budowaniu konkurencyjnej obsługi klienta i dbaniu o jego potrzeby.

6. Dostawa produktu do właściwego konsumenta

Nikt nie lubi otrzymać towaru, którego nie zamawiał, dlatego w branży logistycznej tak ważne jest odpowiednie przygotowanie towaru do wysyłki. Nie ma tu miejsca na pomyłki, dlatego warto uczulić pracowników na dokładne weryfikowanie odbiorców paczek i pilnowanie, żeby dana dostawa dotarła do konkretnego klienta. W związku z tym w firmach logistycznych należy uważnie kompletować zamówienia, aby uniknąć pomyłek i dostarczyć dokładnie takie produkty, jakie zamawiał dany klient.

7. Konkretnie sprecyzowana cena

Ostatni element koncepcji 7W to jasno sprecyzowana cena, która od początku jest znana klientowi. Nikt nie lubi ukrytych kosztów ani niejasno sprecyzowanych informacji, dlatego klient powinien od początku wiedzieć, ile będzie kosztować towar, który zamawia i opłata za dostawę. Wie on dokładnie, ile płaci za dostawę zamówienia, a polityka cenowa firmy jest przejrzysta i konkretnie objaśniona klientowi. W branży logistycznej bardzo ważne są przejrzyste warunki współpracy i dostawy towarów do klienta, dlatego warto zadbać o tę kwestię.

Dlaczego koncepcja 7W w logistyce jest tak ważna?

Koncepcja 7W w branży logistycznej pomaga zachować pełną kontrolę procesów na każdym etapie realizacji zamówienia. Ułatwia weryfikację czy dany towar jest dobrze zabezpieczony przed dalszą podróżą, pomaga zwracać większą uwagę na jakość obsługi klienta i cały proces terminowej dostawy zamówień do klientów docelowych.

O czym jeszcze należy pamiętać, by wdrożenie koncepcji 7W było skuteczne?

Wdrożenie koncepcji 7W w każdej firmie logistycznej powinno być obowiązkiem, który zagwarantuje lepszą obsługę klienta, a to pozwoli na utrzymanie klientów i wypracowanie z nimi lepszych relacji, co przełoży się również na ich lojalność. Z pewnością zaowocuje to również tym, że będą firmę lepiej postrzegać, dlatego wdrożenie koncepcji 7W należy jak najszybciej przeprowadzić we własnej firmie logistycznej.


Warning: shell_exec(): Cannot execute a blank command in /trans-tok.pl-ersetic/wp-content/themes/blade/comments.php on line 2