• 23 sierpnia 2022

DMC – Dopuszczalna masa całkowita – co warto wiedzieć?

DMC - DOPUSZCZALNA MASA CAŁKOWITA - CO WARTO WIEDZIEĆ_

DMC – Dopuszczalna masa całkowita – co warto wiedzieć?

DMC – Dopuszczalna masa całkowita – co warto wiedzieć? 1024 535 Operator Logistyczny, Magazynowanie Warszawa, Magazyn do wynajęcia | TRANS-TOK

Dopuszczalna masa całkowita w branży logistycznej to nic innego jak masa pojazdu określana na podstawie wagi pojazdu i maksymalnego obciążenia auta lub naczepy. Wartość ta jest konkretnie określa w polskim prawie maksymalne możliwe obciążenie pojazdu, co dla kierowcy oznacza limit ładunku, jaki może być przewożony w ramach realizacji usługi transportowej. W polskim prawie transportowym to maksymalne możliwe obciążenie pojazdu danym ładunkiem. Przekroczenie dmc wiążę się z karami finansowymi, a nawet koniecznością przeładunku towaru w momencie kontroli.

Dopuszczalna masa całkowita – co to znaczy? 

Skrót dmc w branży logistycznej to nic innego jak dopuszczalna masa całkowita pojazdu, którym przewożony jest ładunek. Każdy pojazd należący do floty firmowej ma zawarte odpowiednie parametry dotyczące masy całkowitej dla przewożonego ładunku w dowodzie rejestracyjnym.

Dopuszczalna masa całkowita pojazdu w dowodzie rejestracyjnym określa tzw. maksymalne dopuszczalne obciążenie pojazdu ładunkami. Warto również mieć na uwadze określone przez polskie prawo transportowe przepisy, które dotyczą limitów wagi dla przewożonych warunków.

Limity dla towarów według przepisów polskiego prawa 

Chcesz wiedzieć, jakie są limity dmc dla poszczególnych rodzajów pojazdów?

Dopuszczalna masa całkowita w Polsce jest zależna od  stosowanego środka pojazdu.

  • 10 ton – to maksymalne dopuszczalne obciążenie dla przyczepy jednoosiowej
  • 11 ton – to dmc dla przyczepy, która ma tylko jedną oś centralną.
  • 18 ton – to dmc dla dwuosiowego auta samochodowego lub przyczepy z dwiema osiami,
  • 19 ton – dla aut elektrycznych
  • 19,5 ton – to maksymalne obciążenie dla autobusu z dwiema osiami
  • 10 ton – tyle wynosi maksymalne obciążenie jednej osi przyczepy w ramach przewozu przy pomocy tzw. zespołu pojazdów
  • 18 ton to dmc maksymalne dla przyczepy o dwóch osiach (liczone bez naczepy)
  • 24 tony –  to dmc dla naczep, które mają więcej niż 2 osie i 2 koła (również liczone bez naczepy)
  • 28 ton dla łącznej wartości pojazdów, a 25 ton dla pojazdów trzyosiowych.

Szczegółowe parametry dla dmc poszczególnych rodzajów pojazdów wykorzystywanych do realizacji usług transportowych oraz szczegółowe warunki techniczne pojazdów dopuszczonych do realizacji usług określa Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z 31 grudnia 2002 roku.

Co jeśli, dopuszczalna masa całkowita będzie przekroczona – jakie są kary i konsekwencje? 

Każdy pojazd należący do floty firmowej podlega przepisom prawa związanym z tzw. maksymalnym obciążeniem pojazdu. Organem państwowym, który kontroluje dmc każdego pojazdu jest Inspekcja Transportu Drogowego. Jednak kontrolę dmc pojazdu może przeprowadzić również policja, straż graniczna lub służba celna.

Inspekcja Transportu Drogowego bardzo często przeprowadza takie kontrole podczas jazdy kierowców i weryfikuje czy dany ładunek nie przekroczył limitu. W przypadku przekroczenia dmc kierowca i właściciel firmy transportowej są zobowiązani do opłacenia kary pieniężnej, której wysokość ustala zarząd ITD.

Warto mieć na uwadze, że zbyt duże przeciążenie pojazdu ładunkami może powodować niebezpieczeństwo dla innych uczestników ruchu drogowego. Konsekwencją jazdy po polskich drogach tak przeciążonym pojazdem jest zbyt długa droga hamowania i większe ryzyko wypadku drogowego, dlatego kierowcy są zobowiązani, by przestrzegać limitów dotyczących maksymalnej dopuszczanej ładowności pojazdów.

Jeśli podczas kontroli okaże się, że dmc pojazdu jest przekroczone, to osoba kontrolująca pojazd może nakazać kierowcy przeładowanie pojazdu , co ma również wpływ na dodatkowe koszty transportowe i wydłuża czas dostarczenia ładunku. Dlatego tak ważna jest świadomość kierowców w zakresie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu, by

Ile wynoszą kary za przekroczenie dmc w innych krajach w Europie?

W Europie są również wysokie kary za przekroczenie dmc pojazdu, o których warto pamiętać. Podróżując po Niemczech, każdy kierowca musi liczyć się z bardzo wysokimi karami i kontrolą organu BAG. W Belgii za przekroczenie norm dotyczących przewożonego ładunku o 3 tony można otrzymać karę w wysokości 300 000 złotych!  Przekroczenie dmc w Niemczech wiąże się z koniecznością opłaty w wysokości 10 000 złotych, jeśli waga ładunku zostanie przekroczona choćby o 25 % w stosunku do dmc pojazdu.

Terminowy i szybki transport dla każdego rodzaju towarów – tylko z Trans-Tok! 

Chcesz zlecić transport ciężkich ładunków, ale nie masz odpowiednich pojazdów, by bezpiecznie i w terminie przewieźć ładunek? Oddeleguj nam transport, a my zajmiemy się resztą!

Zależy Ci na kompleksowej obsłudze logistycznej dla swojej firmy lub e-sklepu i szukasz doświadczonego partnera do współpracy? Musisz wiedzieć, że w Trans-Tok mamy ponad 20-letnie doświadczenie i z przyjemnością zrealizujemy dla Ciebie bezpieczny i terminowy transport towarów zgodnie z przepisami prawa. Sprawdź naszą ofertę na transport dowolnych ładunków!

Co warto wiedzieć o dopuszczalnej masie całkowitej? 

Dopuszczalna masa całkowita (dmc) to wartość, której ze względów bezpieczeństwa swojego i pozostałych uczestników ruchu drogowego nie należy przekraczać na polskich i europejskich drogach. Wysokie kary związane z przekroczeniem maksymalnej dopuszczalnej ładowności pojazdu sprawiają, że wielu kierowców coraz większą uwagę przywiązuje do prawidłowej wagi ładunków i dba o to, by nie przeciążać pojazdów.