Zmiany przyzwyczajeń i zachowań współczesnych konsumentów, duża dostępność towarów w sklepach online, możliwość spokojnego porównania cen produktów, a także prokonsumencka polityka zwrotów towarów sprawia, że każdego dnia rosną wymagania klientów względem właścicieli sklepów internetowych. Jak skutecznie uniknąć opóźnień w dostawach towarów do klientów, a wysyłki realizować na czas?
Terminowe dostawy do klientów – dlaczego są tak istotne?
Rosnące wymagania klientów w zakresie szybkich i terminowych dostaw, zmiana dotychczasowych przyzwyczajeń dotyczących sposobu robienia zakupów i ogromna wygoda związana z możliwością zamówienia zakupów online do domu w dowolnym czasie mają znaczący wpływ na zmiany.
Terminowe dostawy towarów do klientów determinują sukces przedsiębiorstw logistycznych na wypracowanie dobrych relacji z klientami, zwiększają ich lojalność i sprawiają, że doceniają konkretne marki i sklepy internetowe. Dlaczego operatorzy logistyczni muszą dostosować się do rosnących wymagań klientów i jednocześnie pogodzić to z potrzebami właścicieli firm w zakresie kompleksowej obsługi logistycznej?
Jakie są najczęstsze przyczyny opóźnień dostaw w branży logistycznej?
Opóźnienia w dostawach towarów w branży logistycznej najczęściej wynikają z kilku rozmaitych powodów.
Do najczęściej popełnianych błędów mających wpływ na opóźnienia dostaw towarów w branży logistycznej można zaliczyć między innymi: niewłaściwy adres odbiorcy lub niekompletne wypełnienie rubryki z adresem w formularzu zamówienia w sklepie online, awarie systemowe, błędy ludzkie i błędy w dokumentacji.
Co jeszcze? Wpływ na opóźnienia mają również zdarzenia losowe np. wypadki drogowe na trasie kierowcy, trudne do przewidzenia zdarzenia losowe, a także błędy wskutek niepoprawnej dokumentacji technicznej np. pomyłki w adresie dostawy.
Oto najczęściej popełniane błędy, które mają wpływ na opóźnienia w dostawach towarów w firmach logistycznych:
1. Pomyłka klienta lub kierowcy w określeniu prawidłowego adresu i pozostałe błędy w dokumentacji transportowej
Jedną z najczęstszych pomyłek powodujących opóźnienia w dostawach towarów jest ta dotycząca nieprawidłowego lub niewystarczająco uzupełnionego adresu z winy klienta lub kierowcy. Na tę sytuację mają również wpływ nieprawidłowo wypełnione formularze zamówienia w sklepach internetowych, które często są wypełniane w pośpiechu i bez zwrócenia szczególnej uwagi na poprawność własnego adresu.
2. Trudne do przewidzenia awarie systemów informatycznych
Operatorzy logistyczni w codziennej pracy korzystają z rozmaitych ułatwień w postaci dobrze zintegrowanych systemów informatycznych. Jednak czasami może się zdarzyć awaria takiego systemu, która ma wpływ na zaplanowaną pracę kierowcy, zoptymalizowaną trasę czy drogę, jaką przebywa przesyłka.
Problemy techniczne w takich systemach, które ułatwiają zarządzanie wieloma danymi i pracą kierowców bardzo często mają wpływ na opóźnienia w dostawach towarów. Problemy mogą też wynikać w momencie awarii sklepu internetowego, co uniemożliwia złożenie zamówienia i zaplanowanie dostawy towarów.
3. Niekorzystne warunki atmosferyczne
Bardzo gęsta mgła, burza czy nagłe opady śniegu to jedne z najbardziej niekorzystnych warunków atmosferycznych. Operatorzy logistyczni są narażeni na tego typu utrudnienia w swojej codziennej pracy, dlatego bardzo często zmianom ulegają terminy dostaw towarów.
4. Trudności logistyczne wewnętrzne
Kolejną przyczyną w opóźnieniach dostawy towarów do klientów są wewnętrzne problemy logistyczne takie jak trudności w porozumieniu z pracownikami, brak towarów na magazynie lub niedostarczony towar od dystrybutora do magazynu zewnętrznego czy spełnienie tzw. minimum logistycznego, by zrealizować określone zamówienie w danej hurtowni, co ma wpływ na wydłużenie się czasu oczekiwania na towar. Na opóźnienia ma również wpływ dropshipping, który wydłuża czas wysyłki.
5. Źle zaplanowane działania promocyjne i trudności w oszacowaniu popytu
Bardzo częstym problemem wielu firm działających w branży e-commerce jest zbyt krótki czas trwania akcji promocyjnych, brak odpowiedniego przygotowania czy też trudność w oszacowaniu zainteresowania danym towarem. Powoduje to nie tylko konieczność zamówienia większej ilości produktów u dostawcy, ale również jest wyzwaniem dla firm logistycznych, które obsługują takie branże.
Skuteczne sposoby na wyeliminowanie problemów z opóźnieniami dostaw
Terminowość dostaw, dbanie o dobre relacje z pracownikami i wypracowanie przyjaznej polityki zwrotów towarów dla klientów oraz odpowiedniego programu zwiększającego lojalność to sposoby na zyskanie większego zainteresowania klientów w e-commerce. W jaki sposób raz na zawsze uniknąć opóźnień w zakresie dostaw towarów?
1. Stosuj automatyzację i korzystaj z nowoczesnych systemów informatycznych
Automatyzacja procesów logistycznych to sposób na oszczędność czasu zarówno na etapie planowania tras kierowców, jak i pozostałych czynności.
Warto w obecnych czasach wykorzystać potencjał nowoczesnych technologii
2. Wykorzystaj potencjał systemów telematycznych by łatwiej prognozować popyt na towary i skuteczniej optymalizować trasy kierowców
Nie od dziś wiadomo, że stosowanie nowoczesnych systemów telematycznych pozwala łatwiej prognozować popyt na usługi, skuteczniej jak nigdy przedtem planować, optymalizować i zmieniać trasy kierowców i uniknąć opóźnień dostaw towarów do klientów.
3. Ulepsz organizację pracy w każdym dziale w firmie
Przeanalizowanie sposobu w jaki prowadzisz swój biznes pomoże Ci wyeliminować trudności i tzw. wąskie gardła. Dzięki takiej analizie znacząco ulepszysz organizację wewnętrzną w firmie, a wysyłki będą o wiele szybciej realizowane do klientów. Wystarczą niewielkie zmiany jak np. układ magazynu czy metoda składowania towarów w magazynie aż po nawyki Twoich pracowników, by ulepszyć i skrócić procesy logistyczne do minimum i tym samym zwiększyć satysfakcję klientów.
Opóźnienia w dostawie towaru a przepisy prawne
Firmy transportowe podlegają przepisom regulowanym przez prawo przewozowe. Oznacza to, że według tego prawa do opóźnienia w dostawie towaru dochodzi w momencie, gdy ładunek nie został terminowo dostarczony do odbiorcy oraz w sytuacji, gdy przewoźnik nie określił drugiego terminu dostawy ładunku.
Jeśli odbiorca przesyłki zwleka z jej odebraniem, to nie ma podstaw do określenia tej sytuacji jako opóźnienie z winy dostawcy towaru. Pod warunkiem, że przewoźnik robi wszystko, by dostarczyć towar terminowo do danego miejsca zgodnie z umową o przewóz ładunku.
Jeśli opóźnienie wynikające z niedostarczenia towaru w terminie do danego odbiorcy zostanie uznane za zwłokę, to przewoźnik według prawa powinien zapłacić odszkodowanie.
Profesjonalny i terminowy transport krajowy i międzynarodowy towarów – od ponadgabarytowego po drobnicowy – tylko w Trans-Tok
W Trans-Tok od ponad 20 lat realizujemy terminowo najróżniejsze rodzaje przewozów – od transportu specjalistycznego towarów i materiałów ADR aż po transporty drobnicowe. Wiemy, jak ważna jest terminowość dostaw towarów – szczególnie w branżach takich jak motoryzacja, przemysł czy produkcja od zależą kolejne etapy prac.
Kompleksowa obsługa logistyczna bez ryzyka opóźnień dla Twojego sklepu e-commerce
Szukasz doświadczonej firmy logistycznej, której chcesz oddelegować obsługę logistyczną Twojego sklepu e-commerce, by mieć znacznie mniej obowiązków? W Trans-Tok specjalizujemy się w kompleksowej obsłudze wielu sklepów internetowych z różnych branż, dlatego możesz liczyć na nasze kompleksowe wsparcie!
Jeśli chcesz oddelegować obsługę logistyczną swojego e-sklepu, firmy lub hurtowni właśnie nam – sprawdź, jakie korzyści wiążą się ze skorzystaniem z takiej usługi.