Branża TSL z roku na rok rozwija się bardzo dynamicznie, a ta dynamika związana jest często z wieloma zmianami m.in w stosowanych technologia, w robotyzacji i automatyzacji, a nawet w samym podejściu pracowników czy właścicieli firm w kwestii zarządzania zasobami i sposobem pracy.
Nieustannie zmieniające się oczekiwania konsumentów wpływają na zmiany na rynku, a ten z kolei sprawia, że z roku na rok zmieniają się trendy dotyczące magazynowania towarów. Znajomość najnowszych trendów w tej dziedzinie zwiększa nie tylko efektywność pracowników, ale pozwala również zwiększać zyski. To pozwala nie tylko przyśpieszyć pewne procesy magazynowe, ale również znacząco je usprawnić i ulepszyć tak, aby w przyszłości zajmowały znacznie mniej czasu.
Jakie trendy w magazynowaniu obowiązują w 2022 roku?
1. Wykorzystanie nowoczesnych technologii i potencjału hiperautomatyzacji
Szybkość w procesach magazynowania towarów odgrywa kluczową rolę nie tylko w e-commerce, ale w wielu pozostałych branżach. Od czasu w jaki są przekazywane informacje – zależy bardzo wiele czynników: np. decyzje biznesowe, czas trwania procesów logistycznych czy obsługa klientów.
Właśnie z tego powodu coraz więcej firm decyduje się na rezygnację z wielu ręcznych procesów, by wprowadzić automatyzacje, które pozwalają na oszczędność czasu i na realizację wielu procesów znacznie szybciej niż do tej pory.
W tym pomagają nie tylko boty, roboty czy dedykowane aplikacje, ale również big data. Użycie botów w sklepach internetowych sprawia, że klient czuje się zaopiekowany i może uzyskać natychmiast informacje o statusie swojego towaru.
2. Wykorzystanie technologii cloud computing w usprawieniu łańcucha dostaw
Technologia cloud computing pozwala na rozmaite usprawnienia w zakresie zarządzania własnym przedsiębiorstwem a nawet zamówieniami. Rozwiązania typu SCaaS (supply chain as a service) są stosowane w branży TSL, bo wpływają na przyśpieszenie przekazywanych informacji dzięki chmurowej technologii. To z kolei ma ogromny wpływ na jakość i efektywność procesów.
3. Zrównoważony rozwój
Zrównoważony rozwój dla wielu firm to priorytet w działalnościach podyktowany przez wymogi UE w tym zakresie. To tłumaczy dlaczego w branży logistycznej tak wiele firm dąży do uzyskania równowagi i chce swoimi działaniami wspierać środowisko ekologiczne i ograniczać ślad węglowy.
Dbanie o zrównoważony rozwój w dziedzinie logistyki i realizowanie usług, które ograniczają zużycie śladu węglowego to priorytet dla firm z wielu różnych branż.
4. Ultraszybkie dostawy, czyli dostarczanie towarów konsumentom szybciej niż w ciągu 24 godzin
Jeszcze kilka lat temu ogromnym trendem w branży e-commerce cieszyły się szybkie dostawy towarów w ciągu 24 godzin od momentu złożenia zamówienia w e-sklepie. Teraz coraz więcej konsumentów chce jeszcze szybciej otrzymywać zamówione towary i od pewnego czasu trendem są tzw. ultraszybkie dostawy. Towar jest przygotowany do wysyłki od razu po otrzymaniu i opłaceniu zamówienia tak, aby w jak najkrótszym czasie dotarł do odbiorcy. Według statystyk aż 32 % osób uważa, że dominującym trendem w dziedzinie magazynowania są małe jednostki magazynowe zlokalizowane w centrum miast, z których towar będzie wysyłany w krótszym czasie.
5. Wykorzystanie i umiejętne wdrożenie systemów IT
W branży logistycznej bardzo istotne jest wykorzystywanie potencjału nowoczesnych technologii m.in w formie rozmaitych aplikacji i programów, które przyśpieszają przetwarzanie informacji i ułatwiają podejmowanie właściwych decyzji. Nie inaczej jest w dziedzinie magazynowania, gdzie np. system WMS ułatwia automatyczne zarządzanie magazynem i np. w przypadków zwrotów towarów w sklepie internetowym – uzupełnia produkty bez udziału pracownika.
6. Prokliencka polityka zwrotów, która jest zgodna z ekologią
Coraz więcej klientów, którzy są przyzwyczajeni do robienia zakupów online – najpierw dokładnie analizują szczegółowe warunki zwrotów towarów. Im bardziej przyjazna polityka zwrotów – tym większa szansa, że dany konsument zdecyduje się na zakupy w danym sklepie internetowym. W branży e-commerce wygrywają uproszczenia, dlatego każda firma działająca w tej branży powinna dążyć do ulepszenia polityki zwrotów w taki sposób, by była ona przyjazna dla konsumenta.
7. Szybsza reakcja na potrzeby klientów szansą na przewagę konkurencyjną i ulepszenie obsługi
Otwartość właściciela firmy na zmiany i jednocześnie umiejętność słuchania potrzeb klientów to zawsze sposób na ulepszenie obsługi klienta. Coraz więcej klientów chce poświęcać na zakupy jak najmniej czasu i bardziej docenia sklepy online, które to umożliwiają i są łatwiejsze w nawigacji. Podobnie z polityką zwrotów czy stosowaniem nowoczesnych technologii, które
8. Korzystanie z uprawnień np. układnic magazynowych przyśpieszających rozkładanie towaru
Stosowanie układnic magazynowych w magazynach pozwalają na szybsze rozkładanie towarów w magazynach i podnoszenie ciężkich produktów. Ma to wpływ na czas trwania procesów magazynowych i pozwala je skrócić do niezbędnego minimum.
Dlaczego warto wykorzystywać powyższe trendy w swojej firmie logistycznej?
Stosowanie nowoczesnych technologii (aplikacji, programów czy odpowiednich systemów) ma wpływ na komfort pracy np. w sklepie internetowym i pozwala lepiej zorganizować wszelkie prace magazynowe. Informacje są o wiele szybciej przekazywane między pracownikami, a dane pobierane w czasie rzeczywistym pozwalają podejmować trafniejsze decyzje.
Nowoczesne i klimatyzowane magazyny dla Twojego biznesu
Jesteś właścicielem firmy i szukasz odpowiedniego magazynu dla swoich towarów? Od dawna chcesz zmienić magazyn na większą powierzchnię? Sprawdź nasze nowoczesne i klimatyzowane magazyny, które są idealnym miejscem dla Twoich produktów.
Szukasz magazynu na wynajem dla swoich produktów? Serdecznie zapraszamy do skorzystania z oferty!
Z trendami w magazynowaniu za pan brat!
Stosowanie trendów w magazynowaniu w swojej działalności to szansa na uzyskanie przewagi konkurencyjnej na rynku, szybsze wysyłki towarów zgodne z wymogami zrównoważonego rozwoju i szansa na to, by dostosować swoją działalność do wymagań konsumentów.