Cross-docking to dość specyficzny sposób dystrybucji towaru, który polega na tym, że proces magazynowania produktów w łańcuchu dostaw jest zlikwidowany po to, aby oszczędzić czas. Taka metoda dystrybucji towarów jest również określana jako przeładunek kompletacyjny.
Zaletą cross-dockingu jest oszczędność cennego czasu na przygotowaniu zamówienia i wysyłce towaru do klienta końcowego. Cross-docking znajduje zastosowanie dla wielu produktów z różnych branż. To metoda, którą wykorzystuje się zwykle w branży produkcyjnej, jak i w stosunku do produktów końcowych, które trafiają do klientów.
Działanie cross-docking w magazynie
Zastanawiasz się, jak działa cross-docking w magazynie? To przeładunek kompletacyjny, który wzmacnia efektywność całego procesu przygotowania towarów do wysyłki w dalszą drogę i pozwala lepiej zorganizować pracę pracownikom. Magazyn jest dostosowywany do potrzeb cross-dockingu, a jego działanie jest uzależnione od aktualnego popytu na produkty i podaży, dlatego warto o tym pamiętać. To miejsce, w którym są składowane są towary, a następnie są przygotowywane do dalszej dystrybucji. To również produkty, które po dodatkowych usługach (konfekcjonowaniu, etykietowaniu czy przepakowywaniu) wyruszają w drogę i trafiają bezpośrednio do klienta docelowego.
Proces cross-dockingu, czyli jak wygląda w praktyce?
Pierwszy etap procesu cross-dockingu to przyjęcie towarów od dostawców zgodnie z zachowaniem wszelkich procedur. Następny krok to przyjęcie tych produktów w magazynie. Kolejną czynnością jest zarejestrowanie każdego produktu osobno i zweryfikowanie jego jakości, a następnie dokładne przeanalizowanie czy dostarczona ilość produktów jest taka sama jak na liście dostaw.
Kolejnym etapem są dokładne oględziny zapakowanego towaru w celu wykrycia uszkodzeń podczas transportu dostawców i zgłoszenia tych uwag. Kolejnym, ostatnim już elementem procesu cross-dockingowego jest konsolidacja zamówień. Polega to na łączeniu przesyłek i przygotowanie ich do dalszego procesu dystrybucji, a następnie do finalnej wysyłki do klienta.
Rodzaje i strategie cross-dockingu
Jakie są rodzaje i strategie, które obowiązują w cross-dockingu w branży logistycznej?
1. Cross-docking jednoetapowy – polega na tym, że zwykle ładunek jest wysyłany od razu do kupującego. Oznacza to, że taki towar opuszcza magazyn natychmiast po przybyciu i trafia bezpośrednio do klienta końcowego.
2. Cross-docking dwuetapowy – sam proces jest bardziej czasochłonny ze względu na to, że wiążę się z nim wiele procedur. Każdy ładunek, który dociera do magazynu zostaje dokładnie sprawdzony, podzielony na kilka partii lub skompletowany w całość. Następnie, gdy jest skompletowany, to rusza w dalszą drogę do kolejnego odbiorcy lub punktu.
Wady i zalety cross-dockingu
Jakie są wady i zalety cross-dockingu? Taka metoda dystrybucji towarów wiążę się z wieloma zaletami. Do najważniejszych z nich należy przede wszystkim łatwa redukcja ilości magazynów i towarów a także doskonała organizacja pracy pracowników na magazynie. Niekiedy niewielka przestrzeń magazynowa wymaga od pracowników bardzo dobrych umiejętności organizacyjnych. Tutaj przydatna jest wiedza o tym, jak powinna wyglądać organizacja magazynu składowania.
Jakie są najważniejsze zalety metody cross-dockingu?
- to znacznie mniejsze koszty logistyczne dla firmy niż w przypadku pozostałych metod magazynowych
- brak generowania niepotrzebnych zapasów i skuteczne unikanie opóźnień w wysyłce towarów do klientów
- bardzo sprawne zaopatrywanie centrów dystrybucyjnych – przy wykorzystaniu tej metody towar błyskawicznie opuszcza magazyn i rusza w dalszą drogę, a potem trafia do klienta docelowego
- szybsza wysyłka towarów do klienta i przyśpieszenie prac magazynowych
- redukcja niepotrzebnych kosztów pracy i możliwość oszczędności pieniędzy na takiej formie dystrybuowania towarów
- ograniczenie czasu dostaw zamówień i zminimalizowanie czasu oczekiwania klienta na dostawę produktów
- skuteczna minimalizacja zbędnej przestrzeni magazynowej i ulepszenie pracy magazynu
- sposób na uniknięcie przestojów towarów w magazynach.
Do wad tej metody dystrybucji towarów zaliczyć można następujące aspekty:
- zwiększone ryzyko utraty kontroli nad płynnym przepływem produktów
- konieczność bardzo dobrej organizacji pracy i zarządzania poszczególnymi etapami procesu
- umiejętność błyskawicznego przeładunku towarów, aby zaoszczędzić więcej czasu i zwiększyć wydajność
- konieczność kontrolowania dostawców i pracowników, aby każdy etap wchodzący w skład przeładunku był gotowy na czas
- nieefektywny proces magazynowania towarów może doprowadzić do nadmiernego gromadzenia się produktów w przestrzeni magazynowej i narażać firmę na straty finansowe.
Cross-docking w biznesie – jakie korzyści wiążą się z tą metodą dla sklepów e-commerce?
Jeśli usługa cross-docking będzie realizowana przez doświadczonych pracowników, to dla właściciela sklepu e-commerce może oznaczać spore korzyści. Pierwszą z nich jest przede wszystkim oszczędność czasu i oddelegowanie odpowiedzialności za przygotowanie towarów do dalszej wysyłki np. do centrum dystrybucyjnego czy klienta docelowego. Kolejną zaletą jest fakt, że właściciel e-sklepu może dzięki takiemu rozwiązaniu skutecznie obniżyć koszty magazynowania, a także oddelegować więcej zadań firmie zewnętrznej takiej jak nasza. Zyskuje więcej czasu, a jednocześnie może być pewny rzetelnego wywiązania się z obowiązków, które wiążą się z usługą.
Dla kogo jest przeznaczony cross-docking?
Cross-docking to usługa, z której mogą skorzystać zarówno osoby, które nie mają czasu, aby samodzielnie przygotować towary do wysyłki w dalszą drogę, jak i przedsiębiorcy, którym zależy na oszczędności czasu i kosztów w firmie. Cross-docking sprawdzi się w wielu branżach: produkcyjnej, handlowej, medycznej, motoryzacyjnej, spożywczej, przemysłowej.
Co jeszcze warto wiedzieć o tej usłudze?
Zastanawiasz się, w jakich sytuacjach zdecydować się na usługę cross-dockingu? To bardzo dobre rozwiązanie dla towarów, które mają krótki termin przydatności do spożycia lub takich, które mogą szybko się zepsuć. Cross-docking znajduje zastosowanie w branżach, w których produkty generują wysoką podaż, a zapotrzebowanie na nie jest dość wysokie i regularne.